وکیل پایه یک دادگستری کیست؟


وکیل پایه یک به فردی گفته می‌شود که معمولاً پس از قبولی در آزمون پذیرش کار‌آموزی وکالت دادگستری که هر ساله توسط سازمان سنجش زیر نظر مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و اسکودا (اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری) برگزار می‌شود قبول شده و پروسه ۱۸ ماه کارآموزی وکالت را نیز با موفقیت طی نموده، و نیز در مرکزوکلای قوه قضاییه یا کانون با تشریفاتی سوگند یاد نموده است . پروانهٔ وکالت پایه یک دادگستری، مطابق قانون کیفیت اعطای پروانهٔ وکالت دادگستری توسط مرکزوکلای قوه قضاییه و کانون وکلا دادگستری به دارندگان شرایط وکالت اعطا می‌شود.

 

مهم‌ترین شرایط شرکت درآزمون کار‌آموزی وکالت دادگستری داشتن دانشنامهٔ کارشناسی در رشته حقوق یا معادل آن تا روز آخر ثبت نام برای مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا و تا اخرین روز شهریور ماه سال آینده برگزاری آزمون برای مرکز وکلا قوه قضائیه و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم تا روز قبل از آزمون است.

 

پروسه کارآموزی پس از قبولی شخص در آزمون پذیرش کارآموزی و استعلامات قانونی از ایشان در مراجع قانونی شروع شده. در این دوره به کارآموز پروانه کارآموزی وکالت دادگستری داده میشود‌، و عنوان این شخص کارآموز وکالت است و نه وکیل دادگستری، کارآموز وکالت تحت نظر وکیل سرپرست امکان حضور در مراجع قضایی و اداری جهت انجام امور وکالت را با شرایطی محدودتر نسبت به وکیل پایه یک و پایه دو دارد.

 

کارآموز در دوره کارآموزی باید در کلاس های کار آموزی شرکت نموده و نیز تکالیف مقرر کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا را از قبیل شرکت در دوره های آشنایی با سامانه های حقوقی ، ارائه گواهینامه اپراتوری رایانه ICDL و نیز حضور در دادگستری و مطالعه و اظهار نظر در خصوص پرونده های ارجاعی را انجام دهد. همچنین کارآموز باید برای دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری در آزمون کتبی و شفاهی پایان دوره کار‌آموزی که اختبار نام دارد نمره قبولی را کسب نماید و الا ممکن است تجدید دوره شود، در ایران قضات و نمایندگان مجلس و کارمندان بازنشسته شاغل در پست های حقوقی با شرایطی امکان دریافت پروانه وکالت بدون امتحان و گاها دوره کارآموزی را دارند.

 

همچنین طبق ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۷۹/۱/۱۷ به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود تا نسبت به تائید صلاحیت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تاسیس مؤسسات مشاور حقوقی برای آنان اقدام نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *